Importanța comunicării non-verbale în întâlnirile online

Publicat de dragosbalan pe

De mai bine de două luni, mulți oameni lucrează de acasă și au participat la un șir nesfârșit de întâlniri virtuale pe Zoom, Skype sau alte chat-uri online. În acest timp, am remarcat încă o dată  importanța comunicării non-verbale.

Când participi la orice întâlnire și modul în care te prezinți online este important. Deși deseori suntem tentați să credem că ceea ce spunem are cea mai mare greutate în cadrul întâlnirilor noastre, este mai mai important ceea ce nu spunem. Credința că majoritatea comunicării tale este verbală poate provoca o deconectare serioasă cu oamenii care se află în întâlnirea ta online.

Oferirea informațiilor în timp real nu se limitează doar la utilizarea limbajului  sau la schimburi verbale. Comunicarea non-verbală este extraordinar de puternică și a făcut obiectul studiului pentru mulți oameni de știință, filozofi și psihologi. Comunicarea non-verbală este definită astfel: toate interacțiunile fără cuvinte, inclusiv gesturile mâinii, postura, expresiile faciale și contactul cu ochii. Pe lângă aceasta, intonația vocală, stilul de vorbire, viteza și tonul afectează felul în care conversezi cu ceilalți.

Comunicarea verbală este una conștientă pe când comunicarea nonverbală este mai mult subconștientă. În timp ce trebuie să te gândești la limbaj înainte de a utiliza cuvinte, un zâmbet, un râs, expresia facială sau mișcarea mâinilor se manifestă în mare măsură fără să le planifici.

În timp ce limbile vorbite în lumea largă sunt considerabil diferite între culturi, comunicarea non-verbală rămâne universală și înțeleasă la nivel global. Oamenii din România, Maroc sau Japonia înțeleg un zâmbet sau o încruntare.

Atât în viața personală, cât și în cea profesională, postura ta este evaluată în funcție de cât de relaxat(ă) ești, de orientarea corpului, de poziția brațelor și cât de dreaptă este poziția spatelui. Gesturile sunt definite ca orice mișcări și semnale pe care le utilizezi, cum ar fi mișcarea mâinilor, clipirea, rularea ochilor, încuviințarea și indicarea.

În calitate de lider, antreprenor sau manager, este vital să înțelegem nu doar sensul cuvintelor pe care le rostim, ci prezentarea generală. Explorarea mai multor aspecte ale comunicării non-verbale îți va face întâlnirile mai colaborative și mai productive.

Funcțiile comunicării non-verbale

1. Repetarea

Gesturile, precum încuviințarea, servesc la consolidarea celor spuse. Datul din cap este, de fapt, unul dintre cele mai universale gesturi, înțelese în multe culturi. Este acceptat pe scară largă ca un acord sau o înțelegere între oameni.

2. Substituția

Substituția presupune înlocuirea unui cuvânt rostit cu un semn nonverbal. Poți să încuviințezi din cap fără să spui un cuvânt sau să dai mâna cu cineva în loc să-i spui la revedere. Nu ai rostit niciun cuvânt, dar ai comunicat eficient.

3. Complimentul

Un zâmbet poate completa cuvintele de entuziasm sau laudă.

4. Accentul

Poți accentua un anumit cuvânt într-o propoziție, cum ar fi: „Sunt foarte dezamăgit de tine!” Un ton puternic de voce dramatizează mesajul.

5. Minciuna

Poți spune când un angajat minte? Detectarea înșelăciunii se bazează, de obicei, pe indicii non-verbale. În cercetările penale, de exemplu, expresiile faciale, mișcarea corpului și tonul vocii pot expune adevărul versus o minciună.

Îmbunătățirea comunicării non-verbale

Comunicarea, fie ea verbală sau non-verbală, conduce toată activitatea dintre tine și ceilalți. Deci, cum îmbunătățești comunicarea ta în timp ce îl asculți și vorbești cu ceilalți în întâlnirile online?

Pasul 1 – Observă-te pe tine… și pe ceilalți

Când comunici, concentrează-te pe ceea ce face corpul tău. Scopul este acela de a crește caracterul expresiv al corpului tău, când este cazul, fără să devii supradramatic(ă). Fii conștient(ă) că gesturile sunt foarte utile în cadrul întâlnirilor și prezentărilor.

Atunci când cuvintele unei persoane nu prea se potrivesc cu gesturile sale non-verbale, cel mai bine este să ai încredere în mesajele non-verbale. Ascultă cu ochii. În cele mai multe cazuri, mesajul nonverbal este mult mai precis.

Pasul 2 – Menține contactul vizual

Acesta este crucial atunci când vorbim cu oricine, deoarece transmit înțelegere și încredere. Încearcă să crești contactul vizual când vorbești cu oamenii și observă dacă și cât mențin contactul vizual cu tine.

Atunci când cineva îți evită contactul vizual, probabil că vei simți disconfort sau că persoana aceea ascunde ceva.

Pasul 3 – Lucrează la postura ta

Postura este un indicator nonverbal al încrederii sau al neîncrederii.

Un gest transmite un mesaj prin utilizarea unei părți a corpului, în timp ce o schimbare a posturii implică mișcarea corpului în ansamblul său.

O postură închisă (cu brațele îndoite și picioarele încrucișate) indică o personalitate închisă și o lipsă de încredere. Postura deschisă (brațele întinse într-un mod relaxat) este o poziție care arată încredere. Postura ta ar trebui să fie în sincronizare cu ceea ce dorești să transmiți, astfel încât să eviți să trimiți mesaje confuze.

Când stai, stai drept. Relaxarea totală a umerilor și a spatelui transmite dezinteres și neatenție. Lăsându-te în spate sau balansul înainte și înapoi pe fotoliu, spune celorlalți că te plictisești. În schimb, aplecarea înainte din fotoliul tău când asculți pe cineva care vorbește, demonstrează un interes activ atât pentru acea persoană, cât și pentru conversație.

Pasul 4 – Pregătește-te

Un mediu dezordonat transmite mesajul că acel om poate fi dezorganizat și delăsător. Unii pot percepe lipsa pregătirii ca pe un simptom al unei probleme la fel de mari, cum ar fi ineficiența. Dezorganizarea creează stres și limitează productivitatea.

Pasul 5 – Citește-ți publicul

Dacă faci o prezentare online străduiește-te să fii conștient(ă) la comunicarea non-verbală cu publicul tău. Pe măsură ce prezentarea ta progresează, urmărește semnele de plictiseală. Dacă limbajul corporal al participanților transmite acest lucru, interacționează cu aceștia cerându-le părerea șau contribuția. Abilitatea de a citi starea de spirit a unei persoane sau a unui grup de persoane îți crește considerabil șansele de a fi perceput(ă) ca o persoană de încredere care merită ascultată și urmărită.

Pasul 6 – Ascultă-ți vocea

Paralimbajul implică diverse fluctuații în vocea cuiva, cum ar fi: tonul, ritmul, inflexiunile și volumul. Aceste indicii pot avea un efect puternic asupra comunicării. O voce sau un ton puternic, poate transmite un mesaj mai puternic și mai serios în comparație cu un ton sau o voce mai moale.

Pasul 7 – Pune-ți întrebări

Monitorizează-ți progresul. Pune-ți următoarele întrebări despre performanța ta:

Cum am fost perceput la această întânlire?

Aș fi putut face ceva diferit?

Oamenii erau cu adevărat interesați și erau atenți la ceea ce le spuneam?

Eu am ascultat ceea ce au avut ceilalți de spus?

Pe măsură ce vei răspunde la aceste întrebări, conștientizarea ta de sine va crește.


Acum, poți să arunci o privire și la această pagină. Te poți înscrie la un curs care îți dezvăluie cum să-ți construiești cei 4 piloni ai unei afaceri exponențiale construită cu ajutorul internetului și al social media.

Cu prietenie,

Dragoș


0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *